loading...
اخبار جهان
Akbar بازدید : 25 شنبه 22 بهمن 1390 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان امشب (جمعه) در برنامه دیروز، امروز و فردا شبکه سوم سیما در خصوص حمله نظامی به ایران و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه همه گزینه ها در مورد ایران روی میز است، خاطرنشان کرد: اگر آمریکا واقعا می توانست کاری را انجام دهد تا به امروز کرده بود.

وی افزود: این ادعاها و صحبت هایی که بی اساس و بی پایه است برای خوراک داخلی آمریکایی هاست. قدرت زمانی ارزش دارد که خیلی ظاهر نشود، اگر ظاهر شد و کارایی آنچنانی را نداشت، اثرگذار نخواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: تا وقتی آمریکا به عراق و افغانستان نرفته بود می گفتند زمانی ناو آمریکایی از بندری به بندر دیگر می رفت کشورهای مسیر می لرزیدند. این در حالی است که الان دیگر کسی برای آمریکا تره خرد نمی کند. بعد از چند سال حضور در عراق، جمع کرد و رفت و در سال 2014 نیز باید خاک افغانستان را ترک کند.

صالحی پرسید: آمریکا چه کسی را تهدید می کند؟ ما می دانیم این تهدیدات بی اساس است.

وی در عین حال یادآور شد: البته کشور و نظام ما همه تهدیدات را جدی می گیرد. ما خواب نیستیم. ضمن اینکه همه تهدیدات را در نظر می گیریم و برای بدترین سناریوها نقشه راه داریم، معتقدیم چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. ما آماده ایم. البته براساس اطلاعات ما، دشمن چنین کاری نمی کند.

*می خواهند کشورهای اسلامی را سومالیزه زده کنند

وی درباره تحولات سوریه و آینده این کشور، با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به تحولات منطقه یکسان بوده، تصریح کرد: در موضع گیری های ما تناقضی وجود نداشته است. ما در مورد سوریه اعلام کردیم که برخی به دنبال خواسته های مشروعی هستند که باید به خواسته های مشروع در هر کشوری پاسخ داده شود از جمله سوریه، بحرین و...

صالحی با اشاره به اعلام آمادگی دولت سوریه برای انجام اصلاحات، تغییر قانون اساسی و پاسخ به مطالبات مشروع مردم، اظهار داشت: چه اصراری هست که این دولت را تغییر دهند و معلوم را بدهند و مجهول بخرند. اگر حکومت در سوریه تغییر کند، چه چیزی جایگزین آن می شود؟ آیا کسی می داند؟

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به حرکت های مردمی در مصر، یمن و... و با طرح این سوالات که مصر به کجا رسید؟ چرا در یمن این عجله وجود ندارد و در سوریه هست؟ پاسخ داد: زیرا سوریه حلقه عمده محور مقاومت است و چوب مقاومت خود را می خورد.

وزیر خارجه گفت که آینده خوبی را برای سوریه تصور می کند و افزود: آقای بشار اسد در حال سرعت بخشیدن به انجام اصلاحات است ولی از طرف مقابل همه نوع فشار وارد می شود.

به گفته وی می خواهند کشورهای اسلامی را سومالیزه زده کنند و این کشورها را به کشوری چون سومالی بدل کنند تا مردم را به خودشان مشغول سازند تا طرف مقابل منافع خود را ببرد.

*چوب حراج آمریکایی ها به سیاست خارجیشان

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات متناقض مقامات آمریکایی در رابطه با سوریه، خاطرنشان کرد: آمریکایی ها به مجموعه سیاست خارجی خود چوب حراج زدند و این کشور وجهه و اعتبار سیاسی اش را از دست داده است. چند روز پیش خانم کلینتون در خصوص قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه عنوان می کرد که کشورش درصدد مداخله نظامی در سوریه نیست، ولی الان از گزینه نظامی سخن می گویند. حرف های مقامات آمریکایی اصلا قابل اعتماد نیست. 

*وزیر خارجه چین در راه ایران/ سفر احمدی نژاد به پکن

صالحی در پاسخ به سوالی درباره سفر روز یکشنبه معاون وزیر خارجه چین به تهران که گفته می شود به منظور انجام گفت وگو درباره برنامه هسته ای به ایران می آید، با بیان اینکه ما در رایزنی مستمر با چینی ها و روس ها در مورد 1+5 هستیم، خاطرنشان کرد: این بار رایزنی ما خیلی گسترده تر شده است. مدتی پیش معاون وزیر خارجه چین به تهران آمد و قرار است دوباره به تهران بیاید.

وزیر خارجه کشورمان همچنین از سفر همتای چینی خود به تهران ظرف یکی دو ماه آینده خبر داد و گفت که احمدی نژاد رئیس جمهور نیز به پکن دعوت شده و در حال تنظیم زمان انجام این سفر هستیم.

وی درباره رایزنی ها با روسیه نیز به سفر چند ماه پیش خود به مسکو و دیدار با مقامات این کشور اشاره کرد و درباره طرح گام به گام ارائه شده از سوی روسیه درباره برنامه هسته ای کشورمان عنوان کرد: ما موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام ولی عنوان کردیم که جزییات آن باید بیشتر مطالعه شود. ما از این حرکت روسیه استقبال کردیم و این حرکت نشانگر نیت صادق روس ها برای یافتن برون رفتی از این موضوع است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که ما به دنبال برون رفت آبرومندانه برای طرف مقابل (1+5) هستیم، یادآور شد: ما کار خودمان را انجام می دهیم. فعالیت هسته ای ما روز به روز جلو می رود. آنها یکسری سوالات و ابهاماتی از منظر خودشان دارند که ما تلاش می کنیم به ابهامات پاسخ دهیم.

*پاسخ جلیلی به اشتون یا فرستاده شده یا در شرف ارسال است

 

صالحی درباره پاسخ جلیلی به اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار داشت: این نامه یا الان فرستاده شده یا در شرف ارسال است. انتظار می رود مذاکرات در آینده نزدیک برگزار شود.

وزیر خارجه در خصوص سرانجام این مذاکرات با بیان اینکه مذاکره اعلام مواضع نیست، خاطرنشان کرد: ما مواضع خود را اعلام کردیم و طرف مقابل نیز مواضع خود را اعلام کرد. مذاکره این است که بنشینیم آنها ابهامات و نگرانی های خود را مطرح کنند و ما نیز دیوار بی اعتمادی که طرف مقابل ایجاد کرده کوتاه تر کنیم.

وی با بیان اینکه ما به خودمان مطمئن هستیم، گفت: اگر ریگی به کفش داشتیم اینقدر با اعتماد و اطمینان صحبت نمی کردیم. 10 سال است از پرونده ساختگی که درست کردند، می گذرد. من 36 سال است که در بحث هسته ای فعالیت می کنم و تمام جزییات قصه را می دانم. اگر ما نیتی غیر از اهداف صلح آمیز داشتیم باید ابا می داشتیم، اما ما همه چیز را اعلام کردیم. سیاست خارجی ما مکشوف است و چیز پنهانی نداریم.

صالحی اضافه کرد: آنها قبلا 6 سوال عمده داشتند که پاسخ دادیم. سه سال متوالی می گفتند شما در داخل غنی سازی بالای 35 تا 50 درصد را انجام داده اید. ما می گفتیم این غنی سازی وارداتی است و تجهیزاتی که وارد کرده ایم آلوده بوده است تا اینکه بعد از 3 سال فشار سیاسی اعلام کردند که این آلودگی وارداتی است. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، ما نمی توانیم به اینها اطمینان کنیم.

*دستاوردهای هسته ای در هفته های آینده اعلام می شود

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین خبر داد که دستاوردهای غرورآفرین در بحث هسته ای در هفته های آینده اعلام خواهد شد.

وزیر خارجه در ذکر خاطره ای از دوران فعالیتش به عنوان نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: بعد از اتمام دو سال عضویت ما در شورای حکام آژانس من به دنبال ایجاد سکویی برای بیان نظرات کشور بودم که در آن زمان به خاطر اقتداری که داشتیم ظرف یک هفته جنبش عدم تعهد در وین ایجاد و از آن زمان تا الان این جنبش به عنوان مدافع ما عمل کرده و از آن طریق می توانیم حرف خود را در شورای حکام مطرح کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که در بحث هسته ای باید شیوه اعتماد و مراقبت را در پیش گرفت، خاطرنشان کرد: آنها باید به ما اعتماد کنند و ما نیز قبول داریم که مراقبت لازم در چارچوب پادمان هسته ای انجام شود.

وزیر خارجه در پاسخ به این سوال که وزارت خارجه در بحث هسته ای و مذاکره با 1+5 چه سهمی دارد؟ اظهار داشت: وزیر خارجه یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی است و وزارت خارجه نیز در این قضیه سهیم می باشد. شورای عالی امنیت ملی کمیته های تخصصی را ایجاد کرده که از آن جمله کمیته تخصصی هسته ای است که وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی نیز عضو آن هستند.

وی با بیان اینکه گفت وگو با 1+5 به عهده سعید جلیلی است، گفت: مباحث هسته ای در کمیته های تخصصی شورای امنیت بررسی و زمانی به نظر واحدی رسید ابلاغ می شود و آقای جلیلی نظرات حاصل از این رایزنی ها را مطرح می کند. 

صالحی درباره جایگاه مردم در پشت صحنه اقدامات دستگاه دپیلماسی اظهار داشت: زمانی مردم و حکومت از یک جنس باشند و هر چقدر مردم در صحنه حضور داشته باشند، بعد حکومتی را تقویت می کند.حضور مردم در 22 بهمن با خود پیام به همراه دارد. اگر این حضور را چشمگیر ببینند می دانند ایران همان ایران 33 سال پیش با انسجام، وحدت، اقتدار و عزت است و همه پشت سر رهبری ایستاده اند و به جلو حرکت می کنند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 24
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 33
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 29
  • بازدید ماه : 31
  • بازدید سال : 31
  • بازدید کلی : 1,163